DE LA VILLE DE PARIS.
39
[1544]
povres habitans ne feussent plus chargez. Suyvant laquelle deliberation, auroit esté convoqué et appellé aucuns conseillers, quarteniers, bourgeois et mar­chans de lad. Ville, qui auroient advisé quc, combien quc aydes et subsides feussent onéreuses et de grande incommodité pour lad. Ville, toutesfoys, voyans et considerans que la neccessité y contrainct, auroient advisé que, pour eviter de plusieurs maulx le pire, seroit levé l'ayde de deux solz parisis pour chascun muy de vin entrant en la ville de Paris, lant sur previllegiez que non previllegicz. Laquelle dclibera-cion auroit esté recitée et declairee à Monseigneur le I.lcveraridissimc cardinal de Meudon , Lieutenant ge­neral du Roy à Paris, qui l'auroit faict savoir au Roy ; et auroit octroyé ses lettres palenlcs pour lever led. impost, mais y auroit adjusté encores n solz pari­sis qui sont nn solz parisis pour muy, à cueillir led. ayde tant sur previllegiez que non previllegiez et sans nul exempter f1'.
Sur lequel est besoing adviser si led. ayde sera baillé ;\ main ferme, ou levé et cueilly soubz la main de lad. Ville. Et quant à l'execution de la der­niere deliberation, auroient esté veuz les roolles d'au­cuns quarteniers, et d'iceulx dislraictz les povres et mys appart Ies riches et médiocres, qui pour­roient payer leur coltité ou quelque autre somme. Et afin que lesd, roolles feussent en brief temps expédiez, a prié lesd. Conseillers voulloir assister et estre presens à veoir les roolles des aulres quarteniers, au moings ung à chascun quartier, avec les dixiniers et bourgeois desd, quartiers, pour
congnoistre et juger en leurs consciences les povres, pour les distraire, et les riches'2', pour ies faire payer. Aussi que le Roy a, puis trois jours en ça, envoyé une lettres patentes en lacz de soye et cire verd, par lesquelles il a creé de nouvel trois mesureurs de charbon, contre ies previlleiges de lad. Ville; à cesle cause auroit prié lesd. Conseillers donner sur ca leur avis. Lesquelz ont tous conclud, advisé ct deli­beré que lesd. Conseillers dc Ville assisteront à la recherche des roolles desd, quarteniers avec les dixiniers et deux bourgeois de chascun quartier, pour distraire les povres ct faire payer d ill .gem­ment les riches ou médiocres qui y seront trouvez; et ce pendant aller vers le Roy le supplier très humblement de moderer lad. somme, à tout le moings donner dellay du payement d'icelle, en luy faisant remonstrances du devoir quc icelle Ville a tousjours faict par cy devant, et de la povreté des habitans de lad. Ville quant à present; et par ung mesme moyen, luy remonslrer Ies previlleiges et or­donnances de lad. Ville, par lesquelz est concede ès Prevost dej Marchans et Eschevins d'icelle Ville pourveoir ès offices dc lad. Ville; lesquelz previl­leiges seroient adnullez, si lesd, lettres patentes, en forme de esdict et creation de trois mesureurs de charbon, nouvellement creez, estoient enterinées. Et quant ausd, lettres patentes de l'imposition et ayde de.cinq'3' solz pour muy de vin entrant à Paris, l'affaire a esté remise en la grande assemblée qui sera de brief lenue. Et dès demain sera commencé à besongner ès roolles desd, quarteniers.
LIV [III]. ---- [UNE DÉPUTATION SERA ENVOYEE AU RoY DANS LE HUT D'OBTENIR UN DELAI
POUR LE PAIEMENT DU DERNIER QUARTIER DE l'aide]'"'.
3 septembre 1544. (Fol. 3.)
Du mercredi, m" jour de Septembre mil v'xliiii.
En assemblée le jour d'uy faicte, en l'Ostcl de la Ville de Paris, dc Mess™ les Conseillers delad/Ville, pour adviser sur plusieurs urgens affaires d'icelle; cn laquelle se sont trouvez, c'est assavoir :
Monsr le Prevost des Marchans ct Lieutenant civil, maistre Jehan Morin ;
Mess" Choppin, de Sainct Germain et Berthe­lemy, Eschevins;
Mess™Tronson, Viole,Lelievre, G. Lelieur, de Li­vres, De Thou, T. de Montmirel, T. de Bragelongne, Lecomte, Paillart, Perdrier, Conseillers d'icelle Ville.
Après ce que mond. sr le Prevost des Marchans a recité à lad. compaignée cc qui feust deliberé
O Les lettres patentes autorisant la levée de l'impôt, dont il est question ici, jusqu'à la fin de mai 1546, sont datées de Villers-Cot-teréts, le 17 août. Elles furent enregistrées au Parlement, le 6 septembre suivant. (Arch, nat., X1" 8Gi5, fol. 9.)
W Le scribe a répété par erreur le mol povres.
W Vérification faite sur le texte de l'ordonnance, ce chiffre cinq se trouve exact, et c'est par erreur qu'il est question plus haut de quatre sols par muid.
(4) Les marges des feuillets 4 et 5 ayant été coupées ct refaites par le relieur, les titres disposés en manchettes ont disparu pour celte partie du Registre.